Har hittat ett nytt favoritgrilltips, souvlaki på fläskfilé. Supergott! Även testat det på fläskytterfilé och marinaden var en hit även där. Jag skär i skivor och trär upp på spett enligt bilden.
HÄR hittade jag receptet.
4 port.
Souvlakispett
600 g fläskfilé
Marinad:
1 dl olivolja
0,5 citron
3 msk färsk oregano
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad rosmarin
2 klyftor vitlök
Blanda ingredienserna till marinaden och skiva fläskfilén i ca 1,5 cm tjocka skivor.
Låt marinera, gärna över natten.
Trä på spett och grilla tills genomgrillat.
Grillad färskpotatis
Koka små färskpotatisar.
Trä på spett när de kallnat.
Pensla med flytande smör och grilla ett par minuter runt om.
Tsatsiki
0,5 gurka
2 dl grekisk yoghurt
1 klyfta vitlök, riven
salt, peppar
Riv gurkan grovt, salta, låt rinna av.
Blanda alla ingredienser och servera kallt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar