19.9.21

Chokladbollar som på kondis

 


Jag var snabb och läste inte hela receptet så jag vispade smeten tillsammans med havregrynen. Det kommer jag göra fortsättningsvis för gott blev det. Supergott! 


200 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl starkt kaffe
8 dl havregryn


Dekoration:
pärlsocker eller kokosflingor


Gör så här:


1.

Vispa samman smör, strösocker, kakao, vaniljsocker till en chokladig smet.


2.

Tillsätt havregrynen och blanda väl och låt stå ca 30 minuter i kylen så går det lättare att rulla.


3.

Forma runda bollar och rulla dem i pärlsocker eller kokosflingor. Jag gjorde 16 bollar, originalreceptet föreslår 7 st. De hade blivit galet stora. 16 st alldeles perfekt Delicatobollsstorlek!


4.

Lägg i kylen ca 30 minuter tills de stelnat lite till.





Njut! Jag lovar, de smakar exakt som på kondis! 





Försvinnande goda.


Inga kommentarer: