17.3.20

Zeinas kycklinggryta med svamp


(bild- och receptkälla zeinaskitchen.se)



Mild och god gryta. Jag skär champinjonerna i klyftor så barnen kan plocka bort dem...



5 port. 


5 kycklingfiléer
250 g champinjoner
5 dl grädde (jag väljer matlagningsgrädde)
2 dl creme fraiche (jag väljer lätt creme fraiche)
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 tsk dijonsenap
ca 1 msk soja
salt, peppar
smör o rapsolja till stekning
ca 4 msk finhackade eller torkade örter av valfri sort (jag väljer dragon)


Gör så här:


1.

Hacka champinjonerna (jag klyftar dem så barnen lätt kan plocka bort dem...), krydda kycklingfiléerna med salt och peppar runt om.


2.

Hetta upp en torr stekpanna (tillsätt ingen olja eller smör), fräs champinjonerna på hög värme ca 2 min. De kommer att släppa ifrån sig mycket vätska och minska till mer än hälften i volym. Lägg champinjonerna åt sidan.


3.

I samma stekpanna (tvätta ej ur) lägger du en klick smör och rör runt i pannan så den suger åt sig smakerna från champinjonerna. Tillsätt lite olja och höj värmen. Lägg kycklingfilé i pannan och stek på hög värme, ca 2-3 min på varje sida. Det är ok om de fortfarande är råa inuti, de ska få en fin stekyta. Lägg kycklingfiléerna åt sidan.


4.

Hetta upp smör i en kastrull eller stekpanna, fräs vitlöken snabbt utan att bränna den. Häll i grädde, creme fraiche, dijonsenap och koka upp. Blanda i fileéerna (även med kycklingsaften som runnit ur dem), champinjonerna och soja. Låt koka utan lock ca 15 min. Smaka av och tillsätt eventuellt mer soja. 


5.

Häll i de finhackade örterna (jag valde torkad dragon) och låt koka 5-10 min till (tills filéerna är genomkokta). 


Servera med sallad, ris, potatis eller pasta.



Inga kommentarer: