15.3.20

Enkel fiskgryta


(bild- och receptkälla viktvaktarna.se)



Jag använde bara lax, krossade tomater med chilismak och skippade spenaten. Istället lade jag till stekta champinjonkvartar och morotsslantar. Morotsslantarna fick koka med hela tiden, svampen stekte jag separat (utan matfett) och lade i samtidigt med laxen. Supergott! Kryddstarkt tyckte jag, men det tyckte inte mannen och sonen. Javisst ja, jag använde gul lök istället för rödlök.


(Förresten så det ut som det är gul paprika i grytan på bilden... Säkert gott det med, men det stod inte i receptet och jag hade inte det hemma).



4 port.


2 st röda lökar
1 tsk rapsolja
2 klyftor vitlök
1 förpackning krossade tomater
1 tsk chiliflakes
1 tsk timjan
1 tsk dragon
2 dl vatten
1 st fiskbuljong
300 g lax, skuren i tärningar
300 g torsk, skuren i tärningar
100 g färsk spenat



Gör så här:


1.

Skala och skiva löken tunt. 


2.

Värm olja i en gryta och stek löken ca 10 minuter på medelvärme, häll på en skvätt vatten om det börjar bränna fast. Skala och skiva vitlöken tunt och lägg ner i grytan. Låt steka med hastigt. 


3.

Blanda ner krossade tomater, chiliflakes (skippa flakes om du som jag använder redan chilismaksatta krossade tomater), timjan, dragon, vatten och buljongtärning. Låt det koka upp och låt sedan sjuda ca 20 min under lock.


4.

Blanda ner fisktärningarna och låt grytan sjuda ytterligare 5 min. Blanda ner spenat och låt den sjunka ihop.



Jag serverade grytan med bröd. Enligt originalreceptet tipsar man om potatis eller ris. Helt onödigt, tycker jag, som inte ens åt bröd till. Det var gott och mättande som det var.



(0 poäng, enligt vv blå)



Inga kommentarer: