11.3.20

Potatisgratäng med svamp och tryffelolja





Oj oj oj, så gott! Jag hade ingen torkad karljohansvamp så istället hackade jag ett par stora champinjoner och lät dem steka tillsammans med lök och vitlök. Som synes på bilden hade jag inte heller någon persilja... Men det var himmelskt gott! Italiensk potatisgratäng, liksom.



4 port. 


800 g mjölig potatis
100 g lagrad grevéost
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk + 1 msk smör
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1 tsk + 1/2 tsk salt
1 krm + 1 krm nymald svartpeppar
25 g torkad karljohansvamp
1 tsk tryffelolja
250 g svamp, t ex skogschampinjoner

Garnering:
bladpersilja



Gör så här:


1.

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär potatisen i skivor, gärna på längden. Riv osten.


2.

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken i 1 msk smör ca 3 min. Häll över grädde och mjölk och krydda med 1 tsk salt och 1 krm peppar. Lägg i potatisen och låt den koka 5 min. Blanda ner den torkade svampen och häll blandningen i en ugnsfast form. Strö över osten och droppa över oljan. 


3.

Gratinera mitt i ugnen ca 30 minuter.


4.

Ansa och skär eventuellt svampen i mindre bitar eller skivor. Stek den i 1 msk smör tills den fått färg. Krydda med 1/2 tsk salt och 1 krm peppar. Toppa gratängen med svamp och garnera med persilja.



Inga kommentarer: