22.3.20

Pasta con salmone e vodka




(eget kollage med googlade bilder på en del av ingredienserna)



Pasta med lax och vodka. Kan det vara nåt? Ni kan tro! Åt det på en italiensk restaurang i London och jag var tvungen att googla fram ett recept. Hittade inget som jag kände stämde med det vi åt i London, så jag gjorde nedanstående, som är en egen kombination av ett antal olika recept jag googlade fram. Mums!


Alla recept jag hittade innehöll pasta penne, men eftersom vi fick tagiatelle på restaurangen valde jag att göra min variant på tagiatelle. Förresten, ta tidsangivelserna nedan med en gnutta salt, jag kollade inte så noga, jag körde på känn. 



Pasta - penne eller tagiatelle

1 schalottenlök
3 msk tomatpuré
400 g passerade tomater
1 dl kycklingbuljong
1 dl vodka
2 dl vispgrädde
hackad dill
hackad färsk timjan
lax (jag använde fyra laxbitar som jag tinat)
riven parmesan


Gör så här:


1.

Koka pastan al dente. Medan pastan kokar gör du såsen. Fräs finhackad lök i olivolja i en gryta eller stekpanna. Tillsätt tomatpuré och koka i 2 minuter. Tillsätt vodka och låt det koka in. Tillsätt kycklingbuljong och örter. Låt koka 5-10 minuter. 


2. 

Skär laxen i mindre kuber och låt koka i såsen tills den är klar. Rör ner grädde. Laxbitarna ska gå sönder och liksom bli "pulled lax" i såsen. 


3. 

Blanda såsen med den färdigkokta pastan och strö över parmesan och njut!





Mums!



Inga kommentarer: