21.5.19

Sparrispasta med dragon


(bild- och receptkälla: koket.se)



Jag döööör så gott! Himmelskt! Serverade det tillsammans med ugnsstekt lax och smakerna gifte sig galant. Men lika gott att äta som det är.



4 port.


500 g sparris
400 g pasta
2,5 dl vispgrädde
2 msk grönsaksfond
2 msk dragon
1 tsk svartpeppar
2 dl kokvatten från pastan
2 dl parmesan, finriven
1 citron, saften
salt



Gör så här:


1.

Koka upp pastavattnet med salt i.


2.

Skär av nedersta delen på sparrisen och släng den, ca 1-2 cm. Skiva sparrisen.


3.

Koka pastan och när 2 minuter av koktiden återstår adderar du sparrisen.


4.

Koka upp grädde. grönsaksfond, dragon och svartpeppar. Addera 2 dl vatten från pastavattnet. Låt bubbla i 3-4 minuter.


5.

Ta av från värmen och ha i parmesan och saften från 1 citron.


6.

Vispa runt och blanda sen såsen med pastan och servera direkt. 



Jag brukar använda matlagningsgrädde istället för vispgrädde när jag lagar mat, men nästa gång jag lagar detta kommer jag använda vispgrädde. Min sås blev lite tunn, trots jag tog i rejält med parmesanost.



Inga kommentarer: