20.5.19

Broccolisoppa


(receptkälla recepten.se)



2-4 port.

ca 500 g broccoli
8 dl vatten
1 tsk salt
0,5 krn malen vitpeppar
1 dl vispgrädde*
1 klyfta vitlök


Gör så här:


1.

Börja med att skära broccolins stam i bitar.


2.

Koka upp vattnet och salt och lägg i stambitarna. Låt koka 5 min.


Skär under tiden resten av broccolin i bitar.


3.

Lägg i broccolibukettbitarna och låt koka ytterligare 5 min under lock. 

(Tryck ner broccolibitarna med en sked så de hamnar så mycket som möjligt under vattenytan).


4.

Tillsätt peppar och vitlök och mixa till en slät soppa med en mixer.


5.

Tillsätt grädde och blanda ner eller mixa. Smaka av och tillsätt ev. mer salt, vitpeppar eller vitlök.


6.

Värm på soppan om det behövs.



Jag slängde ner lite strimlad purjolök tillsammans med buketterna. Nästa gång låter jag nog några bitar kokt broccoli vara omixade så det blir nåt att tugga på. Inte så jätteglad för släta soppor. Vill gärna ha nåt crunchigt i soppan. Men smaken var suverän! 



* jag använder aldrig vispgrädde i mat, jag kör matlagningsgrädde. Här funkar den magra 4% varianten kalas.





Inga kommentarer: