4.4.21

Laxcheesecake med räkor

 



9 bitar


Jag tog dubbelt med lax för jag tyckte det blev lite väl mycket färskost. Nästa gång tror jag att jag kör laxmängd enligt originalreceptet och minskar mängden färskost. Kanske 500 g hade räckt. Jag hade ingen dill så jag tog lite hackad gräslök istället. Enligt originalreceptet ska det räcka till 9 bitar. Jag gjorde mindre bitar (hellre äta två än inte orka en) och fick ut mer än dubbelt så många. 



Botten
10 skivor kavring
75 g smält smör

Fyllning
150 g kallrök lax, skivad
700 g färskost av philadelphiatyp
1-2 msk röd stenbitsrom

Garnering
ca 100 g skalade räkor
9 små limeskivor
50-75 g laxrom
1 msk finhackad dill 


Gör så här:

1.

Mixa kavringen fint i matberedare monterad med kniv. Tillsätt smöret och mixa ihop. Tryck ut massan i en form (ca 24 x 24 cm) klädd med bakplåtspapper. Ställ botten i frysen ca 20 minuter.

2,

Skär den skivade laxen i små tärningar. Vispa upp färskost i en bunke ca 1 minut, använd elvisp. Blanda i rom och lax.

3.

Bred ut ostmassan ovanpå kavringsbotten i formen och släta till ytan. Täck över med plastfolie och ställ kallt över natten. 

4.

Skär cheesecaken i portionsbitar med vass kökskniv. Garnera med räkor, limeskivor, laxrom och finhackad dill.




Inga kommentarer: