11.6.20

Kyckling- och bacongratäng på risbädd





Oj så gott! Perfekt recept att laga på gårdagens kycklingrester. Jag förenklade receptet ännu mer, jag skippade att koka ihop såsen och jag skippade majsstärkelse. Jag blandade innehållet till såsen och hällde kallt över ris o kyckling.



4 port. ris
4 kycklingbröstfiléer
salt, svartpeppar
2 msk smör
3 dl grädde (jag använder alltid matlagningsgrädde)
3 msk chilisås
1/2 färsk röd chilifrukt
2 msk kalvfond
3 msk finhackad persilja, färsk basilika eller färsk timjan
majsstärkelse till redning
1 dl riven lagrad ost
8 röda körsbärstomater
140 g tärnad bacon
hackad persilja till garnering


Gör så här:


1.

Sätt ugnen på 225 grader. Fördela det kokta riset i en smord eldfast form.


2.

Putsa kycklingen, salta och peppra och bryn köttet runt om. Flytta över till en bakplåtspappersklädd långpanna och stek i ugnen ca 20 minuter. 


Alternativ: använd gårdagens rester av färdiglagad kyckling och då kan du skippa det här steget. 


3.

Ta ut kycklingen, skiva fileerna i bitar och lägg dem i rader på riset.


4.

Blanda grädde, chilisås, finhackad chili och fond i en kastrull. Koka ihop ca 10 minuter. Red med majsena utrört i lite vatten. 

Det här steget skippade jag. Jag bara blandade ingredienserna kallt och skippade majsena. 


5.

Blanda ner kryddörterna. Häll såsen över kycklingen och strö över riven ost. Gratinera ca 10 minuter. 


6.

Stek baconet knaprigt. Dela tomaterna, blanda dem med baconet och strö över gratängen tillsammans med persilja eller annat kryddgrönt. 




Inga kommentarer: