12.8.18

Krämig svamppasta med sparris och svart tryffel




(bild och recept kungsornen.se)



Det här var nog det godaste jag nånsin lagat. Och topp tre på godaste jag nånsin ätit. Såsen! Alltså den skulle man kunna äta separat, såååååå god. Hela rätten var himmelsk utan tryffel, men den lyfte än mer med några droppar tryffelolja som jag valde att toppa med.



4 port.


10-15 finhackade skogschampinjoner (spara 1-2 svampar till dekoration)
1 schalottenlök, finhackad
25 g smör, brynt
1 dl vitt vin
4-5 dl vispgrädde
2-3 tsk kycklingfond
1 msk finhackad timjan
salt


Tillbehör:

1 knippe smörstekt grön sparris (råstek i en rejäl klick smör i ca 2 min, salta)
hyvlad svart tryffel  (jag använde några droppartryffelolja, men man kan också skippa det)
1/4 dl rostade pinjenötter, rostade i en torr panna tills gyllene
30 g ruccola
20 g riven parmesan


Gör så här:


1.

Koka pasta enligt anvisningarna på förpackningen. 


2.

Hacka skogschampinjonerna och löken fint och låt bryna lite lätt i en klick smör tills löken blir glansig och svampen mjuk.


3.

Bryn 25 g smör separat i en kastrull eller i en sauteuse. Det skall bara bli precis gyllene till färgen. Häll sedan ner lök och svamphack och vitt vin. Låt stormkoka ca 1 min så att alkoholen i vinet får dunsta lite.


4.

Häll sedan i grädde, kycklingfond samt finhackad färsk timjan. Låt koka-reducera till en lagom krämig sås.


5.
Smaka av och smaka upp med nymalen svartpeppar och ev. mer salt.


6.

Råstek den gröna sparrisen som hastigast i en rejäl klick smör, strö över flingsalt.


7.

Häll av pastan.


8.

Lägg upp pastan på serveringstallrigar. Skeda på sås och toppa med smörstekt sparris, tunt skivade skogschampinjoner, ruccola, rostade pinjenötter, riven parmesan samt svart tryffel (eller tryffelolja). 




Inga kommentarer: