11.11.21

Tagliolini med krämig sås på tomat och zucchini. Och kanske pesto

 




Himmel så gott! En av de godaste pastarätterna jag ätit! I originalreceptet ingår pesto. Erkänner att första gången jag lagade det här receptet smakade jag av innan jag tillsatt peston (eller rättare sagt, jag glömde bort peston) och det smakade himmelskt. Alltså skippade jag peston.

4 port.


1 st zucchini
3 st vitlöksklyftor
1 kruka basilika
16 g grönsaksbuljong
40 g finriven parmesan
3 st tomater
1 citron
150 g creme fraiche
120 g pesto -- kan alltså uteslutas
500 g färsk tagliolini



Gör så här:


1.

Sätt ugnen på 220 grader varmluft. 

2.

Skär zucchini i halvmånar. Grovhacka tomat i 2 cm stora bitar. 

3.

Lägg upp grönsakerna på en plåt med bakplåtspapper. Blanda med lite olivolja, en nypa salt och peppar. Rosta i ugnen i ca 15 min eller tills de är mjuka.

4.

Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull. 

5.

Finhacka eller pressa vitlök. Dela citron i klyftor. Grovhacka basilika.

6.

När det återstår ca 5 min av grönsakernas tillagningstid, koka färsk pasta i 3-4 min eller tills den är al dente.

Spara lite pastavatten, 2 msk enligt originalreceptet, jag använde mig av mer, skulle säga 2 dl istället för msk, häll av resten och lägg tillbaka pastan i kastrullen. Ringla över olivoljta.

7.

Hetta upp en skvätt olivolja i en stor stekpanna på medelhög värme. Fräs vitlök i 1 min.

8.

Tillsätt creme fraiche, grönsaksbuljong och pastavatten och rör om. Sjud såsen i 1-2 min tills uppvärmd.

9.

Rör i pesto (eller skippa det som jag gjorde), ugnsrostad tomat och zucchini samt  pastan i såsen. Blanda väl. Tillsätt en skvätt citronjuice och smaka av med en nypa salt och peppar. Här tillsatte jag mer pastavatten. 

10.

Fördela pasta och krämig sås med ugnsrostad tomat och zucchini mellan era tallrikar. Strö över riven ost och basilika. Servera med citronklyftor. 


Buon appetito! 



Inga kommentarer: