29.12.09

Leilas Frukostscones


71/2 dl vetemjöl

1/2 tsk salt

1/2 tsk bakpulver

1/2 dl råsocker

125 g kallt smör

1 ägg

2 dl mjölk

ägg till pensling, mandelspån och råsocker

1. Sätt ugnen på 250 grader.

2. Blanda mjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke

3. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna

4. Vispa samman ägg och mjölk

5. Blanda ihop allt till en deg.

6. I originalreceptet står att man ska platta ut till ca 3 cm tjock deg, skära trekantiga bitar eller stansa ut ringar. Jag gör som min svägerska och lägger i muffinsbleck.

7. Pensla med ägg och strö ev. över lite råsocker och mandelspån.

8. Grädda gyllene i mitten av ugnen ca 10 min.

Alternativ:

Värm mjölken tillsammans med ett kuvert saffran, låt svalna innan det vispas samman med ägget.

Njut!

3 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Men var är receptet då? Nu när jag äntligen hittade något som jag orkar tillaga... ;)

♥ mamman i huset ♥ sa...

Tack! :)

Karin sa...

Gott Nytt Tårt-År!
Kram Karin