26.3.24

Citronpaj

 


(receptkälla)


Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 d strösocker
1/2 krm flingsalt

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 citroner, saft och rivet skal


Gör så här:

1.

Sätt ugnen på 200 grader. Nyp ihop smör, vetemjöl, strösocker och salt till en deg. Låt den vila i kylen i ca 10 min.


2.

Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 26 cm i diameter. Nagga bottnen med en gaffel.


3.

Förgrädda pajskalet i ugnen i 15 min. Sänk sedan ugnsvärmen till 180 grader.


4.

Fyllning: Vispa ihop ägg och stösocker för hand i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna till fyllningen och rör om ordentligt.


5.

Häll smeten i pajskalet och grädda pajen mitt i ugnen i ytterligare ca 30 min. Låt den kallna i formen. 


6.

Låt pajen stå i kylen och stelna i minst 1 timme före servering. Servera gärna med lättvispad grädde. 



1 kommentar:

Anna i Portugal sa...

Mums så gott med citronpaj! Jag fick ett gäng citroner av min granne och vän häromdagen så jag gjorde lemoncurd av dem. Älskar verkligen citroner på alla de sätt, både som söta och sura :) Hittade hit via Klimakteriehäxan, ska klicka mig vidare till dina andra inlägg.