2.6.22

Butter chicken och stekpannenaan

 



4 port.

Gryta
600 g kycklingfilé
1 förpackning Garam Masala (33 g)
1 dl turkisk yoghurt
1 gul lök
1 msk neutral olja
2 vitlöksklyftor
1 msk paprikapulver
1 msk tomatpuré
2 tsk ingefära
1 tsk socker
1 förpackning krossade tomater (390 g)
1,5 dl vispgrädde (eller matlagningsgrädde)
1 dl mjölk
25 g + 1 tsk smör

4 port valfritt ris

Naanbröd
1 1/4 dl vetemjöl
2 dl turkisk yoghurt
1 tsk bakpulver
1 tsk neutral olja
1 tsk smör

Sallad
1 gurka
1/2 förpackning körsbärstomater (250 g)
1 tsk olivolja
1/2 tsk vitvinsvinäger


Gör så här:


1.

Butter chicken:

Skär kycklingfiléen i 2 cm kuber. Blanda kycklingen med garam masala och 1 dl turkisk yoghurt.

2.

Finhacka 1 gul lök. Hetta upp pannan med 1 msk neutral olja. 
Fräs löken, pressade vitlöksklyftor, paprikapulver, tomatpuré, ingefära och socker på medelvärme i ca 2 min. 
Tillsätt kycklingen och stek ytterligare i 3 min. 

3. 

Blanda i krossade tomater, vispgrädde, mjölk och salt. Låt puttra ca 5 min. 
Tillsätt 25 g smör.
Sänk värmen och låt sjuda på låg värme i 10 min. 

4.

Koka valfritt ris (gärna basmatiris) till 4 personer.

5.

Naan-bröd:

Blanda samman vetemjöl, turkisk yoghurt, bakpulver och salt. 
Mjöla arbetsbänken och dela upp degen i 4 bitar.
Tryck ut bitarna till runda bitar med en tjocklek på 1/2 cm. 
Hetta upp pannan med 1 tsk neutral olja och 1 tsk smör.
Stek bröden på medelvärme i 2 min per sida.

6.

Sallad:

Skiva gurkan i 1 cm halvmånar. 
Halvera tomaterna. 
Blanda grönsaker med olivolja, vitvinsvinäger och salt.

7.

Servera grytan med riset, naanbröden och salladen. 



Inga kommentarer: