7.2.15

Kyckling med gräddig timjanssås

(bild och originalrecept från hemmetsveckotidning)
 
4 port.
 
 
4 kycklingfiléer
1 msk smör
1 tsk timjan
140 g bacon
 
Sås:
2 dl matlagningsgrädde
2 dl vatten
2 msk vetemjöl
2 msk kalvfond
1 msk japansk soja
2 krm salt
2 krm peppar
1 tsk torkad timjan eller 2 msk hackad färsk
 
Tillbehör:
ugnsstekta potatisklyftor
 
 
1.
 
Dela filéerna och bryn dem i smör. Salta, peppra och strö över timjan. Lägg kycklingbitarna i en smord ugnsform.
 
2.
Strimla och stek baconet.
 
3.
Sås:
Blanda ingredienserna till såsen och koka upp den under omrörning i en kastrull. Rör ner baconbitarna. Häll såsen över kycklingen.
 
4.
Tillaga mitt i ugnen ca 20 min.
 
 
Originalreceptet kommer från Hemmets Veckotidning och enligt det ska man ha 1-2 dl riven ost över kycklingen. Jag tyckte inte att det tillförde nåt till receptet, så nästa gång kommer jag skippa det. Och jag tror att jag testar med tagiatelle till istället för ugnstekta potatisklyftor.
Men gott var det i alla fall! Klart godkänt av både sjuåringen och tolvåringen.
 
 


Inga kommentarer: