15.12.14

Kladdkakegranar




Kladdkaka i form av små julgranar!

Med inspiration från en bild på pinterest.com gjorde jag så här:




Först bakade vi en chokladkladdkaka i en rektangulär form. 
Gissar det funkar lika bra i en rund. Kanske till och med enklare. "Tårtbitar" från en cirkel blir ju liksom granformade per automatik. Men men, jag är inte känd för att välja de enklaste vägarna alltid, så jag valde en rektangulär form.

Jag använde det här receptet till kladdkakan.




Den fick svalna i kylen några timmar (viktigt! annars blir det för kladdigt!) och sen delade jag den tvärs av på mitten.




Och så skar jag triangelbitar av de två längderna. 
Den yttersta kanten skar jag även av för att lättare trycka in "granfoten". 




Lite spill blev det, men det tog konditorerna villigt hand om.
Det gäller ju att fylla på energiförrådet när man skapar. Ehrm...




Som dekoration använde vi färdig grön kristyr på tub och små jordgubbsgodiskulor. Nonstop kan man också använda, men jag tyckte de hade blivit proportionellt för stora.

Tips med kristyren: Värm tuben försiktigt i varmt vatten så blir det lättare att trycka ut. Jag spolade varmt kranvatten i en skål och lade ner tuben en stund.




Granfötterna gjorde vi av polkagriskäppar. Jag delade dem i lagom bitar.





Och så hjälptes vi åt, Loppan och jag. 
Jag spritsade ut kristyren och hon "hängde julgranskulor" i granarna.




Och så här blev resultatet!
Jag måste säga att jag blev superimponerad av vårt resultat.
Det var så mycket enklare - och roligare - än jag föreställt mig.




Vad tycks?
Vår tolkning, inspirerade av en bild på pinterest.com.


Nästa gång tror jag att jag testar att göra en omgång vita granar, efter det här receptet