28.1.24

Vietnamesisk nötfärsbowl

 

4 port.


4 port basmatiris
2 vitlöksklyftor
salt och vatten enligt anvisningar på paketet

450 g nötfärs

Marinad:
färsk ingefära
50 ml soja
3 tsk strösocker
2 vitlöksklyftor
1 st röd chili
1 st lime
2 msk olivolja

Tillbehör:
3 st morötter
1 st mango
1 st gurka


färsk mynta
färsk koriander


Gör så här:


1.

Finhacka eller pressa vitlök. 

Hetta upp olivolja i en kastrull på medelvärme. 

Fräs 2 hackade vitlöksklyftor i 1-2 min, eller tills väldoftande.


2.

Tillsätt vatten enligt anvisningarna på rispaketet och koka upp. 

Rör i ris och 1 tsk salt. 

Sänk till medellåg värme och sjud under lock i 10 min.

Ta från värmen och låt vila under lock i 10 min.


3.

Halvera, kärna ur och finhacka chili.

Dela lime i klyftor.

Riv ingefäran.


4.

Blanda chili, 2 msk olivolja, 4 tsk riven ingefära, 2 hackade vitlöksklyftor, socker, sojasås och limejuice till en marinad.


5.

Hetta upp olivolja i en stor stekpanna på medelhög värme.

Stek nötfärs i 4-5 min, eller tills brynt.

Tillsätt marinad och sjud i 2-3 min.


6.

Skala och skär mango i bitar. Tärna i 1 cm stora bitar.

Skär gurka i tunna skivor.

Riv morot grovt.

Grovhacka mynta- och korianderblad.


7.

Servera: 

Lägg upp ris i skålar.

Toppa med morot, gurka, mango, mynta, koriander och köttfärs.


Njut!


Inga kommentarer: