24.8.20

Pulled chicken - gryta eller soppa





Hittade receptet i ett inlägg HÄR på instagram. Beskrevs som en soppa, men jag gjorde det som en gryta och serverade ris till. Enligt originalreceptet serverades det som soppa med creme fraiche, avocado, jalapenos och riven ost till. Det kan jag tänka mig att testa nästa gång. Se nedan hur jag gjorde för att få det som en gryta istället för soppa.



4 port.


1 STOR gryta

3 kycklingfiléer
2 burkar krossade tomater (gärna med chilismak)
1 burk majs
1 burk tacosås
2 tsk spiskummin
2 tsk chilipulver
3-4 pressade vitlöksklyftor



Lägg alla ingredienser i en stor gryta, koka på låg värme, gärna 3-4 timmar (jag var nöjd efter 2,5 timme). 

Precis innan servering tar du två gafflar och drar isär kycklingfiléerna så att det blir pulled chicken av det hela. 


Efter ca 2 timmar tog jag upp kycklingen och reducerade tomatsåsen lite, jag ville ha gryta och inte soppa. Det betyder att jag lät den koka så mängden minskade och den blev lite tjockare i konstistensen. När jag var nöjd (det gick ganska fort 5-10 min) lade jag tillbaka kycklingen och lät det småputtra en kvart till. När köttet är lätt att dra isär, är det klart. Som sagt, det tog ca 2,5 timme för mig. Kan tänka det kan vara gott att äta i tortillabröd om man låter tomatsåsen reducera ännu mer. 




Inga kommentarer: