28.1.19

Godaste gulaschen



(bild- och receptkälla citygross.se)



Jisses vad gott! Jag hade kunnat göra dubbelt så mycket och vi hade ätit upp allt, även om vi var mätta. Inte ofta jag träffar rätt och serverar en rätt som tilltalar hela familjen. Det här var såååå gott! Alla åt med god aptit och frågade efter mer. I länken under bilden hittar du originalreceptet. Jag gjorde lite ändringar, de ingår i receptet nedan. Det stod 1 timme i originalreceptet, jag lät min gryta stå och puttra i 2,5 timme! Det gjorde köttet härligt mört. Serverade potatismos till. 



4 port.


1 st gul lök
1 förpackning passerade tomater
500 g nötbog
1 msk rapsolja
2 st vitlöksklyftor
4 msk tomatpuré
6 dl vatten
1 st köttbuljongtärning
2 tsk paprikapulver
0,5 citron, rivet skal
salt, peppar
1 st röd paprika
1 lagerblad



Gör så här:


1.

Skala och skär lök i mindre bitar. Skär köttet i bitar.


2.

Bryn kött och lök i olja i en gryta. Pressa i vitlök och tillsätt tomater, tomatpuré, vatten och buljongtärning. Krydda med paprikapulver, citronskal, salt och peppar. Låt koka under lock minst 1 timme. Jag lät min gryta stå på 2,5 timme.


3.

Koka potatis, pasta eller ris att servera till.


4.


Skär paprikan i bitar och lägg ner i grytan när det återstår 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Servera och njuuuuut!



Inga kommentarer: