3.2.17

Kyckling i gott sällskap







(recept från Femina)



4 port.


4 kycklinglår
1 msk spiskummin
1 msk curry
2 msk färskriven ingefära
3 vitlöksklyftor
2 tsk chiliflakes
salt och peppar
1/2 dl olivolja
1 liten aubergine
200 g potatis
2 gula lökar
1 röd paprika
1 gul paprika
ca 10 små tomater
olivolja till stekning
2 dl hönsbuljong
persilja



Gör så här:


1.

Lägg kycklinglåren i en bunke tillsammans med spiskummin, curry, ingefära, pressad vitlök och chiliflakes. Krydda med salt och peppar. Ringla över olivolja, vänd runt.


2.

Skär auberginen i bitar. Skala och skär potatis och lök i bitar. Skär paprikan och tomater i bitar.


3.

Stek aubergineskivorna i olivolja i en stor stekpanna så de får lite färg. Ta upp auberginen och lägg åt sidan. Lägg ner potatis, lök, paprika och tomater. Stek i några minuter. Häll på buljongen och låt koka upp.


4.

Lägg tillbaka auberginen, salta och peppra. Rör om försiktigt. Lägg kycklinglåren ovanpå. Ställ in i 200 grader varm ugn och tillaga i ca 30 min.


5.

Strö persilja över och servera tillsammans med en bit bröd.




Som vanligt gjorde jag inte helt enligt receptet, men det blev gott ändå. Jag hittade ingen aubergine i affären och glömde bort att köpa persilja. Jag kompenserade med mer potatis istället. Och istället för kycklinglår använde jag kycklingfileér. Fast nästa gång gör jag nog med kycklinglår.



Inga kommentarer: