30.1.17

Grönsakslasagne






(bild och recept från viktväktarna!)



Alltså jag dööööör så gott! Loppan är kräsen så hon vägrade så klart smaka men sonen åt med god aptit, precis som maken och jag. Alltså, den var himmelsk! Ni måste prova!



4 port.


2-3 morötter
1 zucchini
1/2 röd chili --- jag tog en hel!
1 gul lök
2 vitlöksklyftor --- jag tog 4!
2 tsk rapsolja
1 burk krossade tomater
1 dl vatten
2 dl fraiche 5 %
salt och peppar
1/2 tsk socker
1 kruka basilika
150 g salladsost 10%
250 g färska lasagneplattor
1 påse bladspenat --- det skippade jag
1 1/2 dl riven ost 17%


Jag skippade som sagt spenaten, mest för att jag inte hade nån hemma. Istället hackade jag färska champinjoner och blandade i.



Så här gör man:


1.

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär morötter i halvmånar. Tärna zucchini och hacka chili.


2.

Skala och hacka lök och vitlök.
Fräs lök och vitlök i olja tillsammans med morötter.


3.

Tillsätt zucchini, svamp, chili, krossade tomater, vatten, fraiche, salt, peppar och socker. 
Låt puttra 10 minuter.


4.

Tillsätt basilika och smaka ev av med mer chili, basilika, salt och peppar.


5.

Smula salladsost.


6.

Börja med sås i botten av en ugnsfast form. Lägg på lasagneplattor och varva sedan spenat om du vill ha det, salladsost, sås och lasagneplattor. 
Avsluta med sås överst och strö över riven ost.


7.

In i ugnen ca 20-25 minuter tills den fått fin färg.



Servera med sallad och NJUUUUUT!



(1 portion = 12 smartpoints enligt viktväktarna)





Inga kommentarer: