4.9.15

Farmors Müsli




Att färdigköpt müsli och flingor innehåller ganska mycket socker är väl ganska känt. Men det finns ju alternativ. Om man gör sin egen. Då har man inte bara full koll på innehållet, man kan själv bestämma hur sockrad den ska vara. Eller vad den ska smaka.

Här kommer min variant på müsli, inspirerad av ett recept förmedlat av barnens farmor. Var hon i sin tur hittat receptet har jag ingen aning om. Jag vet bara att det är gott.

Och man kan lägga till och dra ifrån lite ingredienser och smaker som man vill. Om man vill.




Receptet fyller den här burken och räcker nästan två veckor hemma hos oss. Maken äter varje frukost, jag lite då och då och barnen inte alls. Men de har smakat och godkänt. Men är konservativa i sina frukostvanor, så de är inte riktigt beredda att lämna havrepuffarna. 

Ingredienser:

Havregryn 5 dl
Havrekli 1 dl
Solrosfrö 2 dl
Pumpafrö 2 dl
Kokos 1 dl
Quinoa 1 dl
Blandade nötter 1,5 dl
Honung 1 dl
Vatten 2,5 dl
Olivolja 4 msk

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda alla ingredienser - förutom torkad frukt, om du nu vill ha det i.




Så här ser det ut ungefär.




Fördela på ugnsplåt och rosta i ca 30 minuter. Rör om då och då.



Före ugnsbesök.




Efter ugnsbesök.


Låt svalna och innan du lägger müslin i tätslutande burk blandar du ner hackad torkad frukt om du nu vill ha det i. Jag har testat att droppa en droppe bittermandelolja i vattnet och det blev gott. Det gjorde att müslin blev lite mindre söt.




Oavsett, så är den värd att testa för den är försvinnande god.


Inga kommentarer: