25.4.14

Femminuters Brantevikssill



Eftersom jag brukar ha flera sorters sill på menyn brukar jag inte göra så stora mängder. Det är gott en dag och kanske dagen efter om det blir rester, men sen vill jag inte ha det mer på ett tag, så det här är ingen jättesats. Bara att dubbla mängden om man vill ha mer. Den här satsen räcker till två vuxna och två barn (som faktiskt älskar sill) och det blir inga rester kan jag säga. 


1/2 pkt Abbas Femminuterssill
1/2 dl lag från förpackningen
1/2 rödlök
1/2 gul lök
1 tsk kryddpeppar, grovt nykrossad
1/2 tsk svartpeppar, grovt nykrossad
1 lagerblad
1 msk socker
1/2 - 1 tsk ättika
1 tsk skal av riven citron
2 msk hackad gräslök - det hoppade jag över
1/2 dl vatten


Skala och hacka löken fint, alternativt skär den i tunna skivor.
Blanda med sillen. ---- Spara lagen!! ----

Tillsätt pepparn och söndersmulat lagerblad, socker, ättika och vatten.

Skölj citronen och skrubba den väl. Riv skalet av halva citronen.

Finhacka gräslök och blanda ner.

Tillsätt och smaka av med ca 1/2 dl av lagen från förpackningen.


Inga kommentarer: