3.10.13

Mormor Irenes schackrutor





Min mormors recept. Heligt i släkten. Jag har än så länge aldrig lyckats baka dem så de smakar precis som hennes. Och så ska det väl vara. Här är receptet i alla fall. En klassisk gammaldags småkaka.


Förresten så lyckas jag heller inget vidare med att få till jämna rutor att döma av kakorna på bilden ovan... 



2 hg smör
1 hg socker
knappt 3 hg vetemjöl



Florsocker kan ersätta sockret. Kakorna blir då lite mer porösa.



Blanda samman alla ingredienser till en deg. Inte helt lätt, men knåda tills degen går samman. Smaksätt halva degen med vaniljsocker och andra med kakao. Forma långa rullar och lägg ihop två vaniljrullar och två kakaorullar.


Låt vila i kylskåpet en timme.


Skär därefter 1 centimetertjocka skivor och grädda i 200 grader ca 12 minuter eller tills kakorna blivit ljusbruna på undersidan.







Ser väl helt ok ut så här långt. 






Som sagt, degen kan lätt smula. Tips från mormor: knåda in lite mer smör! 






Så här ska rullarna se ut när de åker in i kylen. Eller kanske lite jämnare än så här, men smaken är densamma även om de inte blir perfekt jämna. Säger jag till mitt försvar. 





Inga kommentarer: