7.9.20

Macaronetti med pesto och burrata





Comfort food! 


Jag gjorde mig ännu mer bekväm genom att använda färdigköpt pesto och skippade att ugnsrosta tomaterna... Nästa gång ska jag köra enligt originalreceptet nedan, men min variant var också god. Jag strödde halverade färska körsbärstomater över den färdiga pastan. Istället för hackade mandlar använde jag flagad mandel, för det var vad jag hade hemma.







4 port. 


400 g körsbärstomater på kvist
olivolja
salt, peppar
400 g macaronetti
1,5 dl rostade mandlar
2 klyftor vitlök
2 krukor basilika
2 dl olivolja
100 g parmesanost, riven
2 burrata
0,5 citron, skal



Gör så här:


1.


Börja med att rosta tomaterna. Lägg dem i en ugnssäker form, ringla lite olivolja över dem och salta och peppra. Rosta i 200 grader i ca 20 minuter.


2.

Grovhacka 0,5 dl av den rostade mandeln.


3.

Mixa vitlök, basilika (spara några blad till garnering) samt olivolja i en mixer. Kör till en grov röra. Tillsätt 1 dl mandlar och mixa lite till. 


4.

Lägg i den rivna osten och rör om med en sked. Smaka av med salt och peppar.


5.

Koka pastan al dente i rikligt med välsaltat vatten. Spara lite av kokvattnet när du häller av pastan.


6.

Vänd runt peston i den nykokta al dente pastan. Tillsätt ev. lite pastavatten för mer krämighet.


7.

Fördela pestopastan i djupa tallrikar. Toppa med burrata som du river isär med händerna, rostad tomat, hackad mandel och basilikablad. 


8.

Riv lite citronzest över och servera genast!




Inga kommentarer: