11.9.19

Chili con carne


(bild- och receptkälla: mittkok.se)




Supergott! Jag tycker chili con carne ska ha sting, så jag snålar inte på chilin. Serverar man ris och gräddfil, yoghurt eller creme fraiche till så svalkar det.



4 port.


400 g nötfärs
2 gula lökar
1 röd paprika
4 vitlöksklyftor
1 röd chili
2 tsk rökt paprika
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander malen
1 apelsin, saft och skal av
1 1/2 msk honung
2 dl utspädd kalvfond*
400 g krossade tomater
1 burk kokta små vita bönor

gräddfil, matlagningsyoghurt eller creme fraiche


Gör så här:


1.

Börja med att hacka gul lök och vitlök, hacka sen chilin fint. Behåll kärnorna om ni vill ha mer hetta. Strimla paprikan på längden och börja steka alltsammans i en gryta.


2.

Tillsätt köttfärsen och stek den på hög värme. När köttfärsen börjar få färg, gå i med kryddorna och fortsätt steka. Rör om hela tiden så inget bränns.


3.

Slå på tomaterna, låt det koka upp och slå på kalvfonden*. Här förstod jag inte riktigt vad som menades med 2 dl utspädd kalvfond. Jag tog 1,5 msk Bongs flytande kalvfond och 2 dl vatten. 


4.

Medan det kokar, riv ner apelsinskalet i grytan och tilsätt saften från apelsinen samt honungen. Jag glömde honungen, men det var gott ändå...


5.

Smaka av med salt och peppar.


6.

När det kokat i några minuter och koncentrerats (jag lät det koka 10-15 minuter), skölj bönorna i vatten och tillsätt till grytan.


7.

Låt bönorna koka med i ca 5 minuter och avsluta med att toppa med hackad koriander.


8.

Servera med kokt ris och toppa med en klick gräddfil, matlagningsyoghurt eller creme fraiche när du serverar.



Inga kommentarer: