26.10.18

Soppa med lax, rotfrukter och kokosmjölk




Supergod soppa. Jag gjorde lite ändringar, eftersom jag inte hade alla ingredienserna hemma.

Valde lax, skippade kålrot och kryddade soppan med chiliflakes. Istället för dillkräm serverade jag lätt creme fraiche till och istället för finstrimlad purjolök kryddade jag med dragon i samband med servering. Som tillbehör gjorde jag ostgratinerade formfranskesnittar i ugnen. Suuuupergott!


Här är originalreceptet, som jag hittat i en Allerstidning:

4 port.


500 g fiskfilé, text lax, sej eller torsk
5 potatisar
1 stor morot
1/4 kålrot
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
olja till stekning
1 förpackning krossade tomater, ca 500 g
1 burk kokosmjök, ca 400 ml
1 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar


Dillkräm:
2 dl turkisk yoghurt
ca 20 g hackad dill
salt och peppar

Garnering:
Finstrimlad purjolök


Inga kommentarer: