17.12.17

Saffransgifflar med vit choklad






(bild och recept från jennymatblogg.nu)



1 pkt jäst för söta degar
150 g smör
5 dl mjölk
2 kuvert med saffran
1 1/2 dl strösocker
1 burk (250 g) kvarg
1/2 tsk salt
1 ägg
ca 15-16 dl vetemjöl


Fyllning:
Vit choklad

(smält smör och florsocker till garnering)



Gör så här:


1.

Smula ner jästen i en bunke. Mortla saffranet med lite av sockret.


2.

Smält smöret i en kastrull, tillsätt saffran och mjölk och värm upp till fingervarmt 37 grader-


3.

Rör ut lite av degvätskan med jästen, rör tills det löst sig. Tillsätt resten av vätskan, sockret, kvarg, salt och ägg. 


4.

Arbeta i nästan allt mjöl, gärna med bakmaskin. Pudra över lite mjöl och täck med bakhandduk, låt jäsa i 40 minuter.


5.

Dela sedan degen i 5 delar och kavla ut degen såsom runda pizzor. Dela varje rundel i 8 bitar, som du "slicear" en pizza.


6.

Högst upp i varje "slice" lägger du en bit vit choklad, och rullar in den i din giffel.


7.

Lägg dem på en bakplåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 30 minuter. Under tiden sätter du ugnen på 225 grader.


8.

Grädda i ugnen i 5-8 minuter, ta ut dem och pensla dem med smält smör. 


Innan servering pudrar du över florsocker. 



Alltså jag döööööör så gott! Jag var lite för snål med den vita chokladen, nästa gång öser jag på rejält. 







Men mina blev inte riktigt lika fina som originalet.
Före florsockring. Som jag tyvärr fick hoppa över när jag gjorde dessa, eftersom florsockret var slut. Men, alltså himmelskt goda! Även utan florsocker. 




Inga kommentarer: