12.9.15

Blomkålsstuvning med mandel och parmesan

Som barn gillade jag inte blomkålsstuvning. Kunde inte tänka mig nåt värre. Lukten! Blä... Idag älskar jag det och jag reagerar inte alls på nån lukt. Jo, att det luktar blomkålsstuvning. Det vill säga gott. Här är recept på en variant av den klassiska och himmel så gott det blev!
 
Hittade receptet i ett av Lidls reklamblad! Lite oväntat, men så gott!
 
 
 
 
Jag lovar, även om det inte är så fotogeniskt, så är det supergott!
 
Här är receptet, 4 port:
 
 
1 blomkålshuvud
50 g smör
2 dl grädde - jag valde matlagningsgrädde
2 dl riven parmesan
2 dl mandel
1 dl rostad lök
Salt och peppar
 
Som vanligt följer jag sällan mängderna i ett recept, jag tar lite på känn. Känns inte som att jag tog så mycket mandel och så mycket rostad lök. Lite grann så där bara, var lagom, tyckte jag. Gör som ni vill.
 
Oavsett mängder, så här gör man i alla fall:
 
Dela blomkålen i mindre buketter och stek gyllenbruna i smör tillsammans med mandel. Slå på grädde och låt koka några minuter. Tillsätt riven parmesan och smaka av med salt och peppar. Strössla över den rostade löken.
 
I originalreceptet från Lidl skulle detta serveras som ett tillbehör till stekt grillkorv tillsammans med kokt pressad potatis. Jag gjorde stuvningen som en vegetarisk lunchrätt och skippade både potatis och korv. Potatis känns absolut onödigt men jag kan tänka att blomkålen kan vara gott till stekt (eller grillad) grillkorv. Eller ännu hellre bräckt kassler som ju är lite salt. Oavsett så var det himla gott. 
 
 

Inga kommentarer: